ISO 9001 Kwaliteitsmanagement

ISO Zeg wat u doet, doe wat u zegt, en toon dit aan. Dat is in het kort de essentie van ISO 9001: verreweg de bekendste norm voor kwaliteitsmanagementsystemen.

ISO 9001 behoort tot de ISO 9000-familie. U kunt deze norm gebruiken om te beoordelen of uw bedrijf in staat is om te voldoen aan de eisen van de klant. In tegenstelling tot de meeste ISO-normen richt ISO 9001 zich dus niet op een product, maar op generieke managementsystemen.

ISO 9001: geboren in de Koude Oorlog

In 1959 stelde de NAVO kwaliteitsnormen op voor haar leveranciers, om er zeker van te zijn dat zij op het juiste moment over goede materialen zou beschikken aan het front. Alleen producenten die aan deze standaarden voldeden, mochten aan de NAVO leveren. Deze NAVO-normen werden in 1969 herzien onder de naam Allied Quality Assurance Publications (AQAP).

15 maart 1987: één wereldwijde norm

Op verschillende plaatsen in de wereld werden vergelijkbare normen ontwikkeld, bijvoorbeeld door het Britse BSI, het Belgische NBN en het Nederlandse NEN. Door de toename van grensoverschrijdende handel ontstond echter de behoefte aan één wereldwijd geaccepteerde norm. Daarom werd in 1979 een technische commissie opgericht: ISO/TC 176. Deze commissie slaagde er in om vanuit alle bestaande normen een wereldwijd geaccepteerde norm te maken. Zo ontstond op op 15 maart 1987 de eerste officiële ISO-norm voor kwaliteitsmanagement: ISO 9001.

Certificeer nu met SmartTrackers

Met SmartTrackers Assessments, onze handige assessment-tool, kunt u makkelijk toetsen of u aan de norm voldoet. Meer weten? Vraag dan onze gratis demo aan!

Leuk om te weten