Draagvlak vergroten voor CO2-reductie: je hoeft niet optimistisch te zijn om tóch positief te zijn

Choose your battles. Bouw coalities. En doe vooral de dingen die wél kunnen. Dat waren slechts enkele van de geleerde lessen op de speciale themadag van de Club van 49, over het versterken van draagvlak voor CO2-reductie. Hoe maak je collega’s enthousiast?

In de bijeenkomst namen 28 Club-leden en andere geïnteresseerden deel aan een interactieve workshop, waarin ze in werkgroepen aan de slag gingen met 6 herkenbare dilemma’s. Voorafgaand aan die sessies gaf Leontine Gast, voormalig MVO-manager van Albert Heijn en initiatiefnemer van huismerk AH Biologisch, tips hoe je gedragsverandering in gang kunt zetten.

Een korte greep uit haar presentatie:
  • De urgentie om het broeikasprobleem aan te pakken, is nog nooit zo hoog geweest als nu. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen automatisch in actie komt. Om het draagvlak voor CO2-reductie te vergroten, is méér nodig.
  • In elke organisatie zijn er innovators en early adopters, maar ook laggards (achterblijvers). Bied dus niet iedereen exact dezelfde workshop of bewustwordingscampagne aan, want sommige mensen zijn er simpelweg nog niet klaar voor. Probeer die niet met man en macht te overtuigen, maar focus je op de groepen die wél willen meebewegen.
  • Niemand kan verandering in zijn eentje bewerkstelligen. Zoek daarom contact met de positieve denkers en doeners die in élke organisatie te vinden zijn. En vorm samen met hen coalities.
  • Werk samen met influencers die kunnen inspireren. Natuurlijk is het prachtig als de CEO zelf influencer zou zijn. Lukt dat niet? Geen nood. Influencers kunnen uit álle lagen van de organisatie komen.
  • Van falen wordt niemand blij. Vier daarom successen, deel ze, laat ze zien! En onderbouw alles wat je doet met de juiste data. Want: meten is weten.
  • Stemt het tempo waarin de wereld het klimaatprobleem te lijf gaat, je somber? Je hoeft niet per se optimistisch te zijn om tóch positief te zijn. Elke stap, hoe klein ook, draagt bij aan verandering. En dan, opeens, kan het zomaar een stuk sneller gaan dan je denkt.
Wie, wat, waar?

De themabijeenkomst van de Club van 49 vond plaats op 28 november 2019 bij Kamps de Wild (onderdeel van Royal Reesink) in Zevenaar. Er waren 28 vertegenwoordigers aanwezig van 24 verschillende bedrijven.

Behalve van de workshop Hoe krijg ik stakeholders in beweging voor CO2-reductie? genoten de deelnemers van presentaties van Wim van Zomeren (Pon) en John Arts (Royal Reesink). Meer weten? Neem dan contact op met Koen-Machiel van de Wetering: 06-18953086/ koen-machiel@smarttrackers.nl.

100% zeker naar 49% minder CO2

De Club van 49 is een initiatief van SmartTrackers, met een helder doel: zoveel mogelijk bedrijven ondersteunen om 49% CO2-reductie te realiseren. Club-leden delen best practices, nemen maatregelen om verspilling tegen te gaan en hebben directies die zich volledig aan het doel van 49% committeren. Ook lid worden? Ga naar clubvan49.nl of neem contact op!