Bedrijven delen praktijkervaringen in whitepaper en webinar

Sla een krant open of kijk op je nieuws-app en het gaat steeds vaker over de uitdaging om de opwarming van het klimaat te beperken. We weten dat we daarvoor onze CO 2 -uitstoot moeten verminderen.

En toch…

Toch blijkt uit de Nationale ESG-barometer van KPMG dat slechts 5% van de Nederlandse bedrijven alles op orde heeft voor een duurzame en daarmee toekomstbestendige bedrijfsvoering. Terwijl 93% van diezelfde Nederlandse bedrijven de ambitie om te verduurzamen onderschrijft!

Bedrijven worstelen er dus mee: Ze willen wel verduurzamen, maar hoe doe je dat zinvol?

Inspiratie met concrete tips en valkuilen
Het SmartTrackers platform is krachtig gereedschap om CO₂-reductieprogramma’s mee door te rekenen, om mee bij te sturen en om over de voortgang en vooruitzichten te rapporteren. Maar goed gereedschap is pas succesvol als het goed wordt gebruikt.

Daarom is het zo belangrijk om door andere bedrijven geïnspireerd te worden hoe zij met dit vraagstuk omgaan.

Onlangs organiseerden wij al een webinar (hier terug te kijken). Marc Klaver vertelde over de ambitie van Groothuis Bouwgroep om niet alleen CO₂ te reduceren, maar om zelfs CO₂-positief te worden. En Wilbert Ruck legde uit hoe hij medewerkers bij Alstom Transport enthousiasmeert om mee te doen, door persoonlijke doelstellingen aan bedrijfsdoelstellingen te koppelen.

Nu presenteren wij ook met gepaste trots een whitepaper, met praktische tips van de bedrijven Royal Reesink en Alstom Transport, die al jaren systematisch bezig zijn om CO₂-uitstoot te verminderen.

Harde kentallen zijn nodig
Zo ziet John Arts, drijvende kracht achter het duurzaamheidsbeleid bij Royal Reesink, dat het belangrijk is om mensen te confronteren met cijfers van de harde werkelijkheid: “Het verschil tussen het gevoel dat mensen hebben bij een bepaalde situatie en de werkelijke cijfers is soms levensgroot.”

Ook Wilbert Ruck, milieumanager bij Alstom Transport, ziet dat harde kentallen helpen bij het bepalen van de maatregelen. “Ideeën zat, dat is het probleem niet. Maar heb je de investering ervoor over? Pak de grootste taartpunt als eerste aan. Dat doe je door overtuigende, kloppende business cases te presenteren, en op een realistische manier de terugverdientijd aan te tonen.”

Whitepaper gratis te downloaden
Meer lezen over hun ervaringen, uitdagingen en hoe Royal Reesink en Alstom Transport dat oplossen? Download het gratis whitepaper hier.